Skargi mieszkańców to za mało, by ograniczać handel
Wprowadzenie stałego lub czasowego zakazu sprzedaży alkoholu w miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy powinno mieć uzasadnienie w ich szczególnym charakterze. Rada gminy powinna wskazać, na czym on polega.
Rada miejska zmieniła uchwałę dotyczącą zasad usytuowania na terenie miasta miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, dodając do niej jeden punkt. Wprowadzono nim stały zakaz sprzedaży, podawania, spożywania napojów alkoholowych przy dwóch ulicach, w tym wjazdowej na osiedle przy placu targowym.
Zmiana nie spodobała się jednemu z mieszkańców. Jego zdaniem uchwała, wprowadzając stały zakaz sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na określonym obszarze, naruszyła jego uprawnienie do swobodnego korzystania z pawilonu handlowego położonego przy jednej z ulic objętych zakazem.
Bez upoważnienia
Mężczyzna tłumaczył, że kwestionowany zapis jest sprzeczny z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i narusza ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. W jego ocenie rady gminy mogą wprowadzać ograniczenia w zakresie działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży alkoholu, ale tylko na podstawie upoważnień ustawowych i tylko w taki sposób, aby nie naruszać innych powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Rada, podejmując sporną uchwałę, przekroczyła uprawnienia wynikające z art. 12 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Na podstawie powołanego przepisu rada jest bowiem upoważniona wyłącznie do określania zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta