Kiedy trzeba się wyłączyć z postępowania o zamówienie
Spóźnione oświadczenie o braku okoliczności uzasadniających wyłączenie jest naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.
Przepisy prawa zamówień publicznych (dalej: pzp) jasno wskazują, kiedy osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podlegają wyłączeniu. Określa je art. 17 pzp. W swoich orzeczeniach Krajowa Izba Odwoławcza oraz Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych uściślają m.in. kwestie terminu, w jakim powinno być złożone oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności uzasadniających wyłączenie.
Krajowa Izba Odwoławcza podkreśla (uchwała KIO z 4 lutego 2014 r., sygn. KIO/ KD 5/2014), że okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pzp można ustalić dopiero wtedy, gdy znani są już wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia. Dlatego też złożenie oświadczenia dotyczącego okoliczności uzasadniających wyłączenie następuje po uzyskaniu informacji o wykonawcach. W różnych trybach udzielania zamówienia informacje te zamawiający uzyskuje na różnym etapie. W trybach przetargowych – po okazaniu zainteresowania zamówieniem przez wykonawców. Nie można ze złożeniem takiego oświadczenia czekać zbyt długo.
Gwarancja bezstronności
Jak podkreśliła Główna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych (orzeczenie GKO z 31 maja 2012 r., BDF1/4900/25/23/ 12/466), oświadczenie ma służyć zagwarantowaniu bezstronności prowadzonego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta