Rabat dla nabywcy obniża podstawę opodatkowania VAT
Przy sprzedaży zestawów promocyjnych podstawą opodatkowania VAT sprzedawanego po obniżonej cenie towaru z zestawu nie jest jego cena pierwotna, tylko kwota rzeczywiście uiszczana przez klienta.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi w wyroku z 20 kwietnia 2016 r. (I SA/Łd 166/16).
W celu zwiększenia sprzedaży oferowanych przekąsek spółka wprowadziła strategię marketingową. Polegała ona na sprzedaży przekąsek w zestawach promocyjnych z napojami (w tym napojami alkoholowymi), przy czym rabatowaniu w zestawie podlegała jedynie cena napojów.
Osią sporu z fiskusem było w związku z tym to, czy spółka jest uprawniona do określenia podstawy opodatkowania dla zestawu według ceny towarów wchodzących w skład zestawu faktycznie uzyskanej od nabywców, czyli z uwzględnieniem rabatu przyznanego w stosunku do pierwotnej ceny napojów.
Zdaniem podatnika podstawą opodatkowania VAT, ustalaną odrębnie dla każdego z towarów tworzących zestaw promocyjny, będzie w przypadku zarówno przekąski, jak i napoju: kwota należna za sprzedaż danego towaru, pomniejszona o kwotę należnego podatku od towarów i usług. W przypadku napoju podstawa opodatkowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta