Umieszczenie w sieci zdjęcia pracownika wymaga jego zgody
Wizerunek osób zatrudnionych w firmie, o czym pracodawcy często zapominają, jest prawnie chronionym dobrem osobistym. Jego wykorzystywanie podlega takim samym ograniczeniom, jak przy innych dobrach osobistych i danych osobowych.
Na rozpowszechnianie wizerunku pracownika np. przez umieszczenie na stronie internetowej firmy czy w folderach reklamowych, pracodawca powinien co do zasady uzyskać zgodę tej osoby. Jest to ogólna reguła wynikająca z art. 81 ustawy z 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn. DzU z 2016 r., poz. 666), w myśl której rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej.
Konieczna zgoda
Wizerunek pracownika, zgodnie ze stanowiskiem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, to również dane osobowe podlegające ochronie, a ich przetwarzanie wymaga podstawy prawnej. Taką podstawą może być zgoda pracownika, przy czym nie może być ona zbyt ogólna ani dorozumiana i musi być wyrażona dobrowolnie....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta