Zagospodarowanie: nie wolno lekceważyć opinii i uzgodnień
Organy innych jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej mogą wpływać zarówno na zakres i przeznaczenie poszczególnych planów miejscowych.
Ustalanie przeznaczenia i sposobu zagospodarowania konkretnych terenów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego należy przede wszystkim do zadań gminy. Zasadniczą rolę w przygotowaniu projektu uchwały takiego planu odgrywa organ wykonawczy gminy - wójt, burmistrz, prezydent miasta. Organy innych jednostek samorządu terytorialnego oraz administracji rządowej, mimo że nie współtworzą polityki przestrzennej razem z organami gminy, mogą na różne sposoby wpływać zarówno na zakres, jak i na przeznaczenie poszczególnych planów miejscowych. Dzieje się tak za sprawą nałożenia przez ustawodawcę na organ wykonawczy gminy obowiązku współdziałania z tymi organami w dwóch formach: opinii albo uzgodnienia.
Luźna forma współdziałania
Opinia stanowi najluźniejszą formę współdziałania organów administracji publicznej, która polega na wyrażeniu przez organ opiniujący własnego stanowiska, niemającego charakteru wiążącego dla organu prowadzącego sprawę główną. Stąd też, uzyskanie opinii od właściwych podmiotów obliguje wójta, burmistrza, prezydenta miasta do jej analizy, ale nie oznacza powstania po ich stronie obowiązku wprowadzenia zaproponowanych zmian do projektu planu miejscowego (tak: wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 5 października 2015 roku, sygn. akt: II SA/Op...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta