Kiedy i w jaki sposób można zwolnić urzędnika
Pracodawca, który chce zwolnić urzędnika służby cywilnej nie musi konsultować tego ze związkami zawodowymi. Nie dotyczy to przypadku, gdy zatrudniony korzysta ze szczególnej ochrony stosunku pracy.
MAŁGORZATA JANKOWSKA
Urzędnika służby cywilnej zwolnić można tylko w sytuacjach wskazanych w ustawie. Wymienia je art. 71 ustawy 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej usc). To większa, w porównaniu do innych członków korpusu służby cywilnej, stabilizacja zatrudnienia tej grupy pracowników administracji rządowej.
Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem sc w drodze wypowiedzenia następuje w razie:
- dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny okresowej,
- stwierdzenia przez lekarza orzecznika ZUS trwałej niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika sc (w celu zbadania stanu zdrowia urzędnika tego można skierować do ZUS z urzędu lub na jego prośbę);
- utraty nieposzlakowanej opinii;
- likwidacji urzędu, jeżeli nie jest możliwe przeniesienie, w trybie art.66 usc, czyli przez szefa służby cywilnej.
Zwolnienie to czasem obowiązek
Użycie przez ustawodawcę zwrotu „rozwiązanie stosunku pracy następuje" oznacza, że w wymienionych wyżej sytuacjach pracodawca nie ma wyjścia i musi dać urzędnikowi wypowiedzenie. Dopiero w pozostałych, wskazanych w art. 71 usc okolicznościach ma on prawo wyboru i decydowania czy chce rozstać się z urzędnikiem czy też nie.
Pracodawca może zatem (ale nie musi), wypowiedzieć stosunek pracy urzędnikowi sc w przypadku jego odmowy poddania się...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta