Jak po 1 stycznia wystawiać faktury dla gminnych jednostek
Każda faktura sprzedażowa wystawiona gminnym jednostkom organizacyjnym, musi teraz zawierać podwójne dane.
Do końca 2016 roku prawidłowe było wystawianie faktur na sprzedane towary i usługi gminnym jednostkom organizacyjnym (tj. jednostkom lub zakładom budżetowym gminy), tylko i wyłącznie z danymi tych jednostek. Czyli wyłącznie z danymi np. szkoły, przedszkola, Gminnego Ośrodka Opieki Społecznej (GOPS), Ośrodka Sportu i Rekreacji (OSiR), Zakładu Usług Komunalnych (ZUK) i innych.
Od 1 stycznia 2017r., tj. po wprowadzeniu na podstawie art. 3 specustawy o centralizacji (patrz podstawa prawna) obowiązkowej centralizacji rozliczeń VAT w gminach, jest to już nieprawidłowe. Od tego bowiem momentu faktury wystawiane tym jednostkom i im doręczane, muszą podawać głównie dane ich jednostki macierzystej (tj. gminy), z dodatkowym tylko umieszczeniem danych tych jednostek.
Oznacza to, iż od 1 stycznia 2017r. każda faktura sprzedażowa wystawiona gminnym jednostkom organizacyjnym, musi zawierać dubeltowe (podwójne) dane.
Czyli przed wszystkim pełne dane identyfikacyjne gminy jako nabywcy i jako podatnika VAT, tj.: jej nazwę, jej adres i jej NIP. Dodatkowo pewne tylko dane identyfikacyjne jej jednostki organizacyjnej, jako podmiotu działającego w imieniu gminy, czyli: nazwę i adres tej jednostki. Te dodatkowe dane jednostki muszą być określane na fakturze inaczej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta