Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu
Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, to olbrzymie przedsięwzięcie, porównywalne z organizacją księgowości w dużych korporacjach. Jak sprawnie ją przeprowadzić?
Od 1 stycznia 2017 r. obowiązuje centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego (JST). Podstawą tych zmian jest ustawa z 5 września 2016 o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, tzw. ustawa centralizująca >patrz ramka. Samorządy stanęły przed ogromnym wyzwaniem organizacyjnym. Musiały przeorganizować swoje struktury na nowo i dostosować je w taki sposób, aby konsolidacja rejestrów VAT nastąpiła już w odpowiedniej jednostce, wydziale, referacie odpowiedzialnym za centralne rozliczenie VAT.
Odpowiedzialność burmistrza
Następnym wyzwaniem postawionym przed JST jest odpowiedzialność. Zgodnie z artykułem 4 ustawy centralizującej: „Jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych."
Prezydenci, burmistrzowie, marszałkowie ponoszą odpowiedzialność za składane deklaracje, za ich jakość...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta