Kiedy pracodawca sam decyduje o zwolnieniu urzędnika
Wypowiedzenie stosunku pracy urzędnikowi nie zależy, co do zasady od woli przełożonych. Tylko w jednym przypadku dyrektor generalny władny jest podjąć samodzielną decyzję w tej sprawie.
Ustawa o służbie cywilnej (dalej usc) wymienia sytuacje, w których wypowiedzenie stosunku pracy urzędnikowi sc jest możliwe. Większość to okoliczności, w których pracodawca nie ma wyboru i musi takie wypowiedzenie wręczyć. Nawet, jeśli byłoby mu to zupełnie nie na rękę >patrz ramka. Swobodę decyzji pozostawiono mu jedynie w przypadku odmowy poddania się przez urzędnika sc badaniu lekarza orzecznika ZUS, która to odmowa stanowi jedyną fakultatywną przesłankę zwolnienia urzędnika sc w tym trybie.
Ważne!
Wszystkich urzędników sc, bez względu na posiadany staż pracy obowiązuje trzymiesięczny okres wypowiedzenia.
Tylko, gdy ustawa pozwala
Poza wymienionymi w ustawie okolicznościami wypowiedzenie stosunku pracy urzędnikowi nie jest możliwe. Nawet wówczas, gdy obiektywnie rzecz biorąc takie wypowiedzenie uznać można by za uzasadnione np. w przypadku złego wypełniania przez urzędnika obowiązków służbowych. Jeśli nie przełoży się to na jego oceny okresowe (otrzymanie, dwukrotnej, następującej po sobie, negatywnej oceny jest, bowiem obligatoryjną przesłanką wypowiedzenia), jego zwolnienie z tego powodu nie jest możliwe.
Negatywna ocena to za mało
Ocenom okresowym członkowie sc poddawani są, co do zasady, co 24 miesiące, chyba, że otrzymają notę negatywną. Wtedy ponowna ocena przeprowadzana jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta