Siedem grzechów głównych legislacji
Arkadiusz PączkA W pośpiechu parlament tej kadencji pracował nad więcej niż co trzecią z uchwalonych ustaw. Prace nad najszybszą – od wniesienia jej do Sejmu do podpisu przez prezydenta RP – zajęły zaledwie sześć dni roboczych.
Jak szybko można w Polsce uchwalić ustawę? Rekord Sejmu VIII kadencji wynosi... sześć dni. Od wniesienia projektu do podpisu prezydenta RP. Ten i inne kuriozalne przykłady złej legislacji analizuje raport legislacyjny Pracodawców RP noszący znamienny tytuł „Siedem grzechów głównych stanowienia prawa w Polsce". Dla polskiego systemu legislacji jego treść to niemal akt oskarżenia.
Pracodawcy RP od ćwierćwiecza nie tylko się przyglądają, ale też uczestniczą w procesie stanowienia prawa. Dlatego posiedliśmy unikalną wiedzę o tym, jak powstają ustawy i rozporządzenia. Jako partner społeczny – reprezentatywna organizacja pracodawców – działamy w ramach Rady Dialogu Społecznego.
Na bieżąco współpracujemy z rządem i jego ministrami, z obiema izbami parlamentu oraz z reprezentatywnymi organizacjami związków zawodowych w ramach systemu tworzenia prawa.
Wiemy jak prawo jest tworzone. Wiemy też, jak tego robić nie należy. A jaka jest praktyka? Czym się charakteryzuje legislacyjny urobek Sejmu VIII kadencji?
Grzeszni legislatorzy
Pracodawcy RP podsumowali pierwszy rok jego działalności legislacyjnej. Nasi eksperci przeanalizowali ustawy uchwalone w okresie od listopada 2015 r. do grudnia 2016 r. Spośród 246 uchwalonych w tym czasie ustaw pod lupę wzięto 101,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta