Występy na spotkaniu biznesowym to wydatek na reprezentację
Wydatki na osoby towarzyszące kontrahentów oraz na program artystyczny niezwiązany bezpośrednio z reklamą, poniesione w ramach organizacji spotkań biznesowych, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z 28 marca 2017 r. (II FSK 536/15 oraz II FSK 568/15).
Spółka prowadzi działalność w branży autobusów, maszyn budowlanych i samochodów ciężarowych. Równolegle organizuje spotkania dla aktualnych oraz potencjalnych kontrahentów. Na organizowane spotkania czasami są zapraszane także osoby towarzyszące kontrahentów, np. członkowie ich rodzin. W związku z tymi spotkaniami spółka będzie ponosiła koszty, takie jak koszt wynajmu lokalizacji, oprawy audiowizualnej podczas prezentacji produktów, czy transportu i zakwaterowania zaproszonych osób.
Spółka miała wątpliwość czy będzie mogła zaliczyć te wydatki związane z organizacją spotkań do kosztów uzyskania przychodów. Zdaniem spółki, wydatki te kwalifikują się do zaliczenia w poczet kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ mają charakter reklamowo-marketingowy.
Organ interpretacyjny uznał stanowisko spółki za nieprawidłowe. Jego zdaniem, wydatki poniesione na występy artystyczne niezwiązane bezpośrednio z reklamą, transport zaproszonych osób oraz osoby towarzyszące nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Pomimo tego, że właściwym czynnikiem spotkań będzie aspekt reklamowy, to ww. koszty nie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta