Czy gmina może odliczyć VAT z faktur
Odbiór odpadów z nieruchomości położonych na terenie gminy należy do zadań własnych gminy, które wykonuje w charakterze organu władzy publicznej, zatem czynności te pozostają poza zakresem zastosowania ustawy o VAT – uznał organ skarbowy.
23 maja 2017 r. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną (sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.128.2017.1.MW) dotyczącą prawa gminy do odliczenia VAT z faktur za zakup usług odbioru i zagospodarowania odpadów od właścicieli nieruchomości z terenu gminy. Z wnioskiem o wydanie interpretacji wystąpiła gmina, która jest właścicielem nieruchomości użytkowych i mieszkalnych, wynajmowanych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Gmina pobiera z tego tytułu czynsz oraz opłaty dodatkowe stanowiące pokrycie kosztów mediów, w tym m.in. za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
Gmina podała, że do końca lipca 2013 r. rozliczała wywóz odpadów od najemców lokali komunalnych poprzez wystawianie z tego tytułu faktur VAT. W związku ze zmianą przepisów ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która weszła w życie z dniem 1 sierpnia 2013 r., właściciele nieruchomości zostali zobowiązani do złożenia deklaracji, na podstawie których ustalana jest opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która jest pobierana przez gminę.
Tym samym, w przypadku lokali oddanych w najem, których gmina jest właścicielem to gmina...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta