Kiedy urzędnik powinien się wyłączyć z udziału w postępowaniu
Członek korpusu w swoich działaniach powinien być bezstronny. Gdy jego bezstronność może być podana w wątpliwość ma obowiązek odstąpić od załatwiania określonej sprawy.
Ustawa o służbie cywilnej (usc) wymaga, aby członkowie korpusu sc, wykonując swoje obowiązki, nie kierowali się żadnym interesem ani grupowym ani jednostkowym. Interes, o jakim mowa w tym przepisie należy rozumieć szeroko, jako wszelkiego rodzaju korzyść, którą może osiągnąć jednostka lub grupa. Swoistym uzupełnieniem tych regulacji są przepisy kodeksu postępowania administracyjnego (kpa), regulujące zasady wyłączenia pracownika organu administracji publicznej z udziału w określonego postępowania czy to z mocy prawa czy też w wyniku decyzji przełożonego. Chodzi tu o wyłączenie pracownika organu administracji od udziału w postępowaniu, to znaczy od podejmowania jakichkolwiek czynności zarówno w postępowaniu poprzedzającym wydanie decyzji, jak i od samego jej wydania w konkretnym postępowaniu administracyjnym (wyrok NSA z 11 stycznia 2011 r. I OSK 347/10). Kwestie te dotyczą również członków korpusu sc, gdyż zgodnie z art. 5 § 2 pkt 3 kpa ilekroć w kpa mowa o organach administracji publicznej – rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2 kpa.
Ważne!
Wyłączenie np. pracownika izby administracji skarbowej, Krajowej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta