Dobra komunikacja to mniej sporów
Należy uświadamiać urzędników: po co została stworzona mediacja, jaki jest jej cel, jakie zalety. Że konflikty burzą, utrudniają pracę, przysparzają stresów, a mediacja może te problemy rozwiązać.
Rz: Co urząd może zyskać, kierując sprawę do mediacji, rezygnując tym samym z możliwości władczego rozstrzygnięcia sprawy?
Aurelia Puchała, mediator: Przede wszystkim mediacja w postępowaniu administracyjnym będzie służyła wyjaśnieniu okoliczności faktycznych sprawy, a tym samym będzie prowadziła do lepszej komunikacji między stronami. To w konsekwencji powinno służyć kształtowaniu partnerskich relacji między urzędnikiem a petentem. Skierowanie sprawy do mediacji przez urząd ma przede wszystkim pomóc wyjaśnić sprawę i załatwić ją dużo szybciej. Dzięki temu organ może łatwiej ustalić fakty, uzyskać dowody, wyjaśnić stronom wynikające z obowiązującego prawa przesłanki, którymi się kieruje przy rozstrzygnięciu. W rezultacie stronom łatwiej będzie zaakceptować treść wydanej decyzji i odstąpić od jej zaskarżenia.
Ponadto każdy spór generuje duże koszty zarówno po stronie zaangażowanych stron konfliktu, jak i po stronie organu. Urząd kierując sprawę do mediacji zaoszczędzi nie tylko pieniądze, ale zyska czas, lepszy komfort pracy. Wypracowana bowiem w czasie mediacji komunikacja jest bezcenna.
Czy jest szansa na porozumienie, jeśli strony wiedzą, że urząd może w każdej chwili zerwać mediację i rozstrzygnąć sprawę samodzielnie?
Oczywiście, że tak. Na porozumienie zawsze jest szansa. Poza tym należy pamiętać, że mediacja może być prowadzona...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta