Jak uniknąć błędów zwalniając z lokalnych danin
Rada gminy może w uchwałach dotyczących opłat lokalnych wprowadzać zwolnienia lub różnicować ich stawki. Nierzadko organy nadzoru kwestionują jednak te uchwały, gdyż dochodzi w nich do naruszenia upoważnienia ustawowego.
Opłaty lokalne stanowią istotną część dochodów gmin. Zasadnicze znaczenie dla budżetu ma zaś opłata targowa, miejscowa i uzdrowiskowa. Zostały one wprowadzone ustawą z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa). Podstawą do wydawania aktów prawa miejscowego w tym zakresie jest art. 19 pkt 1 ustawy. Stanowi on, że rada gminy, w drodze uchwały określa zasady ustalania i poboru oraz terminy płatności i wysokość stawek opłat określonych w ustawie.
Dodatkowe uprawnienia rady
Ponadto w ramach ww. upoważnienia rada gminy m.in.:
- może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso, a także może wprowadzić obowiązek prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób, o których mowa w art. 17 ust. 1, zobowiązanych do uiszczania opłaty miejscowej oraz określić szczegółowy zakres danych zawartych w tej ewidencji, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowego poboru opłaty miejscowej;
- może wprowadzać inne niż wymienione w ustawie zwolnienia przedmiotowe od opłat lokalnych.
Z powyższego wynika, że zakres upoważnienia przysługującego radzie gminy, jest dość szeroki.
Emeryci, renciści, młodzież
W procedurze legislacyjnej pojawiła się kwestia dopuszczalności wprowadzania w uchwałach w sprawie opłaty...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta