Jak rozliczyć przychody i koszty w leasingu
Przedsiębiorcy, którzy na podstawie umowy leasingu użytkują środek trwały, muszą pamiętać, że w zależności od rodzaju zawartej umowy różne są zasady rozliczania wydatków i inny podmiot będzie miał prawo do odpisów amortyzacyjnych.
Leasing jest umową nazwaną, zdefiniowaną w kodeksie cywilnym. Przepis art. 7091 k.c. definiuje leasing jako umowę, w której finansujący zobowiązuje się, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa, nabyć rzecz od oznaczonego zbywcy na warunkach określonych w tej umowie i oddać tę rzecz korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu, w uzgodnionych ratach, wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego.
Definicja ta pozwala nam ustalić kiedy mamy do czynienia z umową leasingu, jednak na jej podstawie nie jesteśmy w stanie odpowiednio ująć tego typu umów w księgach rachunkowych oraz rozliczeniach podatkowych.
Dla celów podatków dochodowych definicja leasingu ujęta w kodeksie cywilnym została rozszerzona o każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron (dalej: finansujący) oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie (dalej: korzystający) podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów (art. 17a ustawy o CIT i art. 23a ustawy o PIT).
W praktyce gospodarczej wyróżnia się dwa rodzaje umów leasingowych:
- leasing...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta