Czy urzędnik może się rozstać z pracodawcą z dnia na dzień
Sytuacje, w których pracodawca może zwolnić urzędnika z pracy wymienia enumeratywnie ustawa pragmatyczna. Takich ograniczeń nie ma w przypadku, gdy stroną inicjującą rozwiązanie stosunku pracy jest urzędnik.
Zgodnie z art. 9 ustawy o służbie cywilnej w sprawach w niej nieuregulowanych stosuje się przepisy kodeksu pracy i inne przepisy prawa pracy. Taką nieuregulowaną w ustawie kwestią są zasady rozwiązywania stosunku pracy pracowników służby cywilnej (a więc osób zatrudnionych w sc na podstawie umowy o pracę) oraz osób piastujących wyższe stanowiska w tej służbie (zatrudnionych na podstawie powołania). W tym drugim przypadku potwierdza to jeszcze art. 53a ust. 5 ustawy o służbie cywilnej (dalej usc). Zgodnie z nim, powołanie na wyższe stanowiska w służbie cywilnej jest równoznaczne z nawiązaniem stosunku pracy na podstawie powołania, w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
Zasady rozwiązywania stosunku pracy urzędników sc (osób zatrudnionych na podstawie mianowania) reguluje natomiast ustawa pragmatyczna tej służby, która co do zasady wyklucza stosowanie w tej kwestii przepisów kodeksu pracy.
Sposoby rozwiązywania stosunku pracy
Co do zasady, urzędnik sc może rozwiązać swój stosunek pracy w drodze porozumienia stron lub za trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek własnej rezygnacji. Tak wynika z art. 71 ust. 6 usc. I są to jedyne wymienione w tej ustawie sposoby rozwiązania stosunku pracy urzędnika sc przez niego samego.
W pierwszym z nich, do rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron dochodzi, gdy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta