Rośnie napięcie
CPK | Do końca roku ma zapaść decyzja, jakie napięcie otrzymają linie kolejowe łączące CPK z głównymi miastami kraju.
Ministerstwo Infrastruktury założyło, że pociągi obsługujące podstawowy szkielet układu transportowego będą osiągać prędkości od 200 do 250 km/h, aby zapewnić maksymalnie 2,5-godzinny czas podróży do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Prąd stały i zmienny
Wysokie prędkości każą przemyśleć sposób zasilania pociągów. – Przyjmuje się, że maksymalna prędkość na linii eksploatacji zasilanej prądem stałym o napięciu 3 kV to około 250 km/h. Powyżej tej prędkości układ staje się nieekonomiczny, konieczna staje się bardzo gęsta zabudowa podstacji, występują duże straty przy przesyle, sieć trakcyjna musi mieść bardzo duże przekroje – wymienia dyrektor departamentu kontraktacji umów utrzymaniowych PKP Energetyka Tomasz Besztak.
Tymczasem w Polsce używane jest wyłącznie zasilanie 3 kV. – W naszej ocenie system zasilania prądu zmiennego 25 kV w przypadku szybkich kolei (np. Warszawa–CPK–Łódź i przedłużenie CMK na północ w stronę CPK, Płocka i Włocławka) jest pożądany,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta