Modernizacja przedmiotu leasingu w księgach rachunkowych
W zależności od tego, czy mamy do czynienia z leasingiem operacyjnym czy finansowym oraz od istotności kwoty nakładów poniesionych na ulepszenie, wydatki te mogą być ujęte bezpośrednio w kosztach okresu bądź wymagać amortyzacji.
Modernizacja oznacza unowocześnienie, usprawnienie czegoś (por. interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: z 7 lutego 2018 r., 0114-KDIP1-1.4012.638. 2017.2.JO; z 5 czerwca 2018 r., 0114-KDIP1-1.4012.207.2018. 2.AM). Procesowi temu mogą być poddawane – za zgodą właściciela – wykorzystywane w firmie, w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy leasingowej cudze środki trwałe (np. maszyny, urządzenia czy środki transportu). Przeprowadzona modernizacja leasingowanego środka trwałego zaliczana jest do aktywów leasingobiorcy jako „ulepszenie w obcym środku trwałym" (art. 3 ust. 1 pkt 15 lit.c ustawy o rachunkowości). W zależności od rodzaju leasingu (operacyjny, finansowy), różne będą – według KSR nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa" – skutki bilansowe modernizacji jego przedmiotu przez leasingobiorcę.
Jakie znaczenie ma rodzaj umowy
Jeżeli leasingobiorca wykonuje ulepszenia w środkach trwałych, stanowiących przedmiot umowy leasingu operacyjnego, to koszty takie zalicza się wstępnie do kosztów środków trwałych w budowie (konto „Środki trwałe w budowie"), jeśli ich wysokość uznana jest za istotną (np. powyżej podatkowego limitu 10 tys. zł). W przypadku natomiast, gdy kwota ww. wydatków jest nieistotna (np. równa lub niższa, niż 10 tys. zł), wówczas leasingobiorca może przyjąć –...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta