Ponaglenie sposobem na zatory w administracji
O przewlekłości postępowania można mówić nie tylko gdy organ nie podejmuje żadnych czynności, ale także gdy są one nieefektywne i nie prowadzą do jego zakończenia.
Ponaglenie unormowane jest w art. 37 Kodeksu postepowania administracyjnego (k.p.a.). Zastąpiło zażalenie na przewlekłość postępowania administracyjnego i wezwanie do naruszenia prawa w wypadku bezczynności. Intencją autorów tej zmiany było wprowadzenie jednolitego środka prawnego przysługującego stronie w wypadku kiedy organ administracji nie dochowuje ustawowego terminu na załatwienie sprawy. Jednocześnie utrzymano zasadę, że jeżeli sprawa wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, to powinna być załatwiona w ciągu miesiąca (sprawa szczególnie skomplikowana w ciągu dwóch miesięcy) – art. 35 § 3 k.p.a.
Przypomnieć należy przy tym, że sprawność postępowania administracyjnego jest jedną z jego zasad – zgodnie z art. 12 k.p.a. Ponadto organ na podstawie art. 36 k.p.a. zobowiązany jest zawiadomić stronę o opóźnieniu w załatwieniu sprawy (niezależnie od jego przyczyn) i wskazać nowy termin w jakim zostanie ona rozstrzygnięta.
Przesłanki stosowania
Środek prawny w postaci ponaglenia może być stosowany szerzej, niż zażalenie/skarga obowiązujące w poprzednim stanie prawnym. Można z niego skorzystać jeżeli organ administracji nie dochował miesięcznego terminu na załatwienie sprawy (lub innego terminu przewidzianego przepisem szczególnym dla danego rodzaju sprawy), jak też terminu wyznaczonego przez sam organ w wypadku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta