Kiedy i w jaki sposób można usunąć pominięcia w decyzji
Uzupełnienie decyzji może dotyczyć zawartego w niej rozstrzygnięcia lub pouczenia o środkach prawnych. Opuszczenie wyrazów, które jest błędem pisarskim, można naprawić w drodze sprostowania.
Elementy jakie powinna zawierać decyzja wymieniono w art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.). Należą do nich: oznaczenie organu, data wydania, oznaczenie strony lub stron, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie, czy i w jakim trybie od decyzji służy odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach tego zrzeczenia się.
Istotne elementy
Decyzja powinna zawierać podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji, a jeżeli wydano ją w formie dokumentu elektronicznego – kwalifikowany podpis elektroniczny. W decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego, trzeba zawrzeć pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa, sprzeciwu lub skargi oraz o wysokości opłaty od powództwa bądź wpisu od skargi lub sprzeciwu, jeżeli mają one stały charakter, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym.
Taka decyzja powinna zawierać także pouczenie o możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy. W orzecznictwie wskazuje się jaką minimalną treść musi mieć dany akt, aby można było uznać go za decyzję. Decyzja musi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta