Samorządowy zakład budżetowy to nie jest jednostka budżetowa
Ustawa o finansach publicznych nie stanowi podstawy prawnej upoważnienia dla wójta do przekazania przez niego uprawnień kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego do zaciągania zobowiązań w sprawach cywilnych.
∑ Rada miejska zamierza podjąć specjalną uchwałę na podstawie art. 258 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Chodzi o upoważnienie dla wójta aby przekazał dalsze uprawnienia kierownikowi samorządowego zakładu budżetowego – do zawierania różnych umów cywilnych m.in. na zakup paliwa/opału. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Odpowiadając na pytanie, przypomnieć należy regulacje dotyczące samorządowego zakładu budżetowego. Jak stanowi art. 16 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy. Tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:
∑ nazwę i siedzibę zakładu;
∑ przedmiot jego działalności;
∑ źródła przychodów własnych zakładu;
∑ stan wyposażenia zakładu w środki obrotowe oraz składniki majątkowe przekazane zakładowi w użytkowanie;
∑ terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta