Polska kolej na fali wzrostowej
Zorganizowane w Gdańsku 13. Targi Kolejowe Trako były dobrą okazją do podsumowania stanu kolei w Polsce. Branża notuje wzrost przewozów, rekordowe są także inwestycje. Wciąż jest jednak bardzo dużo do zrobienia.
Zmiany są ogromne. Andrzej Wach z Izby Gospodarczej Transportu Lądowego przypomina, że w 2004 roku nakłady inwestycyjne na kolej wynosiły 1 mld zł, a na płace trzeba było wyemitować obligacje. – Teraz nakłady inwestycyjne są 10-krotnie większe. Ich skala, w tym na wieloletnie utrzymanie, które domyka pakiet kolejowy, jest ogromna. To najlepszy czas dla rozwoju polskiej kolei – podkreśla Wach.
Tory i dworce
Wartość Krajowego Programu Kolejowego sięga 76 mld zł; program utrzymaniowy wart jest 24 mld zł. – Zwiększamy przepustowość kolei, inwestujemy w infrastrukturę liniową i sterowanie. Dzięki temu rośnie atrakcyjność kolei. Nowy tabor zwiększy szybkość i punktualność, udało się uruchomić wspólny bilet (od 23 września są w tym systemie Koleje Śląskie) – wymienia sukcesy prezes PKP SA Krzysztof Mamiński.
– Stawiając na rozwój transportu kolejowego, tworzymy z kolei szkielet transportu pasażerskiego – wyjaśnia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. – Na nim zorganizujemy transport zbiorowy. Autobusy mają być uzupełnieniem transportu szynowego – zaznacza wiceminister.
Resort przygotował także program Kolej+. – Wspólnie z samorządami rozpoczniemy odtwarzanie lub podnoszenie parametrów lokalnych linii kolejowych, łącząc z kolejami 100 miast mających powyżej 10 tys. mieszkańców, a do tej pory pozbawionych kolei – wyjaśnia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta