Dotyk Boga
Michał Anioł, obok Rafaela i Leonarda da Vinci, należał do najwybitniejszych twórców włoskiego renesansu. Sam uważał się przede wszystkim za rzeźbiarza, ale był też architektem, poetą i malarzem.
Minęło ponad pół tysiąclecia, odkąd Michał Anioł ukończył freski na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej w Watykanie. Przeciskając się wśród tłumu turystów, trudno skupić uwagę na poszczególnych fragmentach dzieła, które rozpościera się ponad głowami na wysokości 20 metrów, zwłaszcza że zwiedzający chcą także przyjrzeć się z bliska „Sądowi Ostatecznemu" stworzonemu w latach 1535–1541 przez Buonarrotiego – na ścianie kaplicy, na wprost wejścia – na zamówienie papieża Klemensa VII.
Michał Anioł był człowiekiem wszechstronnie uzdolnionym, a przy tym niezwykle pracowitym i tworzącym z rozmachem. Miał zamożnych mecenasów z rodu Medyceuszy, a jego zleceniodawcami byli kolejni włodarze Watykanu. Notabene żył – jak na ówczesne standardy – wyjątkowo długo, bo blisko 89 lat. W tym czasie na tronie Piotrowym zasiadało w sumie aż 13 papieży. Dla malarskiej twórczości Michała Anioła najważniejsi okazali się Juliusz II, Klemens VII oraz Paweł IV.
Geniusz dłuta i pędzla
Urodził się jako Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni szóstego dnia marca 1475 r. w Caprese (obecnie: Caprese Michelangelo), w pięknej Toskanii. Jako nastolatek był uczniem Domenica Ghirlandaia, cieszącego się uznaniem malarza, przedstawiciela tzw. szkoły florenckiej i okresu quattrocento w sztuce włoskiej. Od 1489 r. uczył się rzeźby w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta