Zakupy kontrolowane tylko w internecie
Rozmowa | Dr Michał Kucia, Katedra Rynku i Konsumpcji, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
Okres przedświąteczny to czas największych żniw sprzedawców. Obniżki, promocje, okazje to idealny sposób, by sięgnąć do kieszeni klientów. Czy w dobie mocno rozbujanego konsumpcjonizmu potrafimy świadomie kupować?
Michał Kucia: Dzisiejszy klient jest wymagający, często zniecierpliwiony, roszczeniowy, indywidualistyczny, żądny wrażeń i ceniący komfort, dążący zawsze do maksymalizacji osiąganych zysków i dokonywania racjonalnych wyborów. Oczywiście nie każdy taki jest. Nawet w osobie, która racjonalnie podchodzi do życia i zakupów, jest coś, co sprawia, że działamy pod wpływem impulsu, nieracjonalnie. Coraz więcej zarabiamy, więc więcej wydajemy i to nie zawsze na przedmioty, których rzeczywiście potrzebujemy. Dużo łatwiej się kontrolować, jeśli mamy przemyślane zakupy. Najprostszym testem pokazującym, czy potrafimy racjonalnie kupować, jest zrobienie listy i trzymanie się jej, a po zakupach ocenienie, czy kupiliśmy tylko to, co było zapisane, czy też w koszyku pojawiły się nieplanowane produkty.
Podczas zakupów internetowych nie kuszą nas towary na półkach, nie ma zapachów, muzyki,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta