Sekretarz nie zastąpi wójta przy wprowadzaniu zmian do uchwały budżetowej
Brak jest normy prawnej upoważniającej sekretarza gminy – w zastępstwie burmistrza – do dokonywania zmian w budżecie gminy. Marcin Nagórek
- Z końcem stycznia musimy wprowadzić zmiany w budżecie gminy. W projekcie zarządzenia przywołano art. 30 ust. 2 pkt 4 ustawy samorządowej, oraz art.: 212, 247 i 257 ustawy o finansach publicznych. Czy sekretarz gminy może zastąpić wójta w procedurze zmiany uchwały budżetowej? Ma on odpowiednie kompetencje (upoważnienie) i wieloletnie doświadczenie. Czy gdyby tak się stało, regionalna izba obrachunkowa może podważyć taką zmianę ?
Analiza pytania wymaga odniesienia się do stosownych regulacji ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz do ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
W pierwszej kolejności na uwagę zasługuje art. 30 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Wynika z niego, że do zadań wójta należy w szczególności wykonywanie budżetu. Ta prerogatywa wójta jest wyraźnie akcentowana m.in. w orzecznictwie organów nadzoru nad gospodarką finansową jednostek samorządu terytorialnego, w tym gmin. Przykładowo, odnotować można stanowisko zawarte w uchwale Kolegium Regionalnej Izby...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta