Zamówienia: przesłanki odstąpienia od umowy i jej unieważnienia
Nowa ustawa prawo zamówień publicznych – w porównaniu do obwiązujących przepisów – znacznie poszerza możliwość odstąpienia od umowy. Nie wprowadza natomiast istotnych zmian dotyczących unieważnienia umowy.
Odstąpienie od umowy, jest jednostronną czynnością prawną, która w reżimie prawa zamówień publicznych, uzależniona jest nie tylko od spełnienia pewnych przesłanek, ale również przysługuje tylko jednej ze stron – zamawiającemu. Co więcej, odstąpienie od umowy, na podstawie art. 145 ust. 1 obowiązującej ustawy prawo zamówień publicznych (Pzp) , przysługuje prowadzącemu postępowanie, bez względu na to czy sama kwestia odstąpienia została w treści umowy przewidziana, czy też nie. Zamawiający może więc zawsze – w razie zaistnienia istotnej zmiany powodującej, że:
- wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy, lub
- dalsze wykonywanie umowy może zagrozić istotnemu interesowi bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwu publicznemu
– odstąpić od umowy w terminie 30 dni od dnia powzięcia wiadomości o tych okolicznościach. Natomiast wykonawca nie może odstąpić od umowy, powołując się na to, że wykonanie umowy nie leży w interesie publicznym.
Wyjątkowe zastosowanie
W wyroku Sądu Okręgowego w Bydgoszczy z 3 października 2014 r. (II Ca 674/14) wskazano, że zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie panuje zgodność co do tego, że przepis art. 145 Pzp może być stosowany w sytuacjach wyjątkowych. W systemie prawa polskiego interes publiczny nie jest dobrem absolutnie nadrzędnym wobec...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta