Łempicka i Dzierżyński
„Ja, Tamara" Grzegorza Musiała to imponujący bizantyjski fresk.
Wydana właśnie powieść zbiega się z rekordami obrazów Łempickiej na aukcjach, która jest najdroższą polską artystką na świecie. W lutym ponad 16 mln funtów wylicytowano na aukcji w Cristie's za „Portret Marjorie Ferry" z 1932 r. Poprzednie dwa aukcyjne rekordy także należą do niej, a posiadaniem obrazów Polki szczycą się Madonna, Barbra Streisand i Jack Nicholson.
W marcu miała się odbyć premiera „Powrotu Tamary" nawiązująca do pamiętnego spektaklu w Studio sprzed 30 lat, pierwszej po 1989 r. „kapitalistycznej" produkcji. Bilet za równowartość dzisiejszych 400 zł gwarantował kolację.
Posąg Dawida
Tamara Łempicka zafascynowała autora powieści już w połowie lat 70., gdy zobaczył w Londynie jej wystawę. We wstępie napisał: „Ta książka nie jest biografią ani monografią, ale powieścią historyczną, zainspirowaną faktami z życia wybitnej polskiej malarki". Trzeba dodać, że opowieścią o miotanej sprzecznościami mistrzyni art deco – wyjątkową. Bizantyjski fresk czasów i życia malarki, w którym mieszają się porywy zmysłów, namiętności, próżność, fantazja, powstawał osiem lat. W dodatku Musiałowi...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta