Poczta Polska już ma nasze dane
Państwowy operator 22 kwietnia otrzymał za zgodą ministra cyfryzacji dane z rejestru PESEL potrzebne do przygotowania wyborów – informację tę potwierdził resort cyfryzacji.
To oznacza, że Poczta nie potrzebuje tych danych z samorządów, co budziło sprzeciw władz lokalnych w wielu miejscowościach.
Dlaczego Departament Zarządzania Systemami Ministerstwa Cyfryzacji wydał dane objęte wnioskiem? Na mocy art. 99 tzw. ustawy Covid, która weszła w życie 18 kwietnia 2020 r. – to tam zapisano, że w terminie dwóch dni od dnia złożenia wniosku przez operatora pocztowego minister cyfryzacji musi przekazać dane z rejestru PESEL. Poczta ma usunąć dane i ich kopie po ich wykorzystaniu w wyborach.
PESEL to rejestr ściśle chroniony – zawiera wrażliwe dane nie tylko dotyczące zamieszkania, ale także urodzeń dzieci, ślubów, rozwodów, dane małżonków i wiele innych. Dostęp do nich mają służby, w tym ABW, CBA i policja, prokuratura, sądy, skarbówka, a także Poczta Polska do realizacji statutowych zadań.