Kolej Plus będzie za droga dla samorządów
Rządowy program ma finansowo pomóc w budowie brakujących połączeń kolejowych. Ale samorządom, do których jest adresowany, braknie pieniędzy na 15-proc. wkład własny. ADAM WOŹNIAK
Od wtorku PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) mogą przyjmować wnioski od samorządów na 85-proc. dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Jego celem jest połączenie miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców z miastami wojewódzkimi. – To pierwszy w historii program tego typu – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Za dużo wątpliwości
Mapę 20 priorytetowych projektów PLK opublikowała jeszcze jesienią 2018 r. Stosowną ustawę podpisał w marcu 2020 r. prezydent Andrzej Duda, siedząc przy biurku na opustoszałym peronie w świętokrzyskiej miejscowości Końskie. Ale w kwestii realizacji programu pozostaje wciąż zbyt wiele wątpliwości.
Do zakończenia naboru wniosków i podpisania umów z samorządami nie można wskazać, jakie inwestycje i kiedy będą realizowane. – Oznacza to, że deklaracje prezydenta Andrzeja Dudy z Końskich („Przywrócimy tu do życia tę linię kolejową") i premiera Mateusza Morawieckiego z Turku („Będzie budowana kolej") można włożyć między bajki, gdyż wszystko zależy od tego, czy miejscowe samorządy w ogóle zechcą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta