Sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy
Arkadiusz Turczyn
Jak stanowi art. 174 kodeksu karnego, kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8 (§ 1). Jeżeli sprawca działa nieumyślnie, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3 (§ 2). Będąc uczestnikiem ruchu drogowego i biorąc pod uwagę bardzo częste zachowania niektórych innych uczestników tego ruchu, sądzę, że niestety wybitnie naiwna jest nadzieja, iż niżej przywołane orzecznictwo się nie przyda.
W orzecznictwie wskazano, że norma sankcjonowana wynikająca z art. 174 § 1 k.k. określa zakaz podejmowania zachowań sprowadzających „bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy", co przesądza o tym, iż wskazany przepis k.k. określa typ przestępstwa skutkowego charakteryzującego się „konkretnym narażeniem" dobra prawnego na niebezpieczeństwo, a nie „abstrakcyjnym narażeniem" tego dobra. Okoliczność ta ma zasadnicze znaczenie, bo nie sposób przypisać danemu sprawcy popełnienia przestępstwa z art. 174 § 1 k.k., o ile nie zostanie wykazane (dowiedzione), iż sprowadzone przez niego „niebezpieczeństwo" miało charakter „konkretny". Nie wystarczy wykazanie, że owo „niebezpieczeństwo" było wyłącznie „potencjalne". Trzeba jednoznacznie ustalić, że sprowadzone zagrożenie wystąpiło już w takiej skali, iż mogło się ziścić bez dalszych bezprawnych zachowań sprawcy, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta