Nowe zasady zgłaszania robót budowlanych
PROCEDURY | Przebieg procesu inwestycyjnego Michał Prochwicz adwokat, Zespół Prawa Nieruchomości kancelarii Bird & Bird
Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że ustawodawca dokonał rewolucji w przepisach odnoszących się do zgłaszania budów i robót budowlanych (artykuł 29 PrBud został napisany niejako na nowo), to z dokładniejszej analizy zmian wynika wniosek dokładnie odwrotny – w praktyce zmieniło się niewiele. Głównym celem zmian do tej części PrBud było ułatwienie inwestorom ustalenia, jakie roboty budowlane wymagają dokonania zgłoszenia zamiast uzyskania pozwolenia na budowę, a jakie nie wymagają ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia.
Przed nowelizacją
Dotychczasowe przepisy przewidywały podstawową zasadę, iż roboty budowlane można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (art. 28 ust. 1 PrBud), przy czym obowiązywały liczne wyjątki (art. 29–31 PrBud). W szczególności w artykule 29 ust. 1 i ust. 2 PrBud wyliczono szereg robót budowlanych, przy których uzyskanie pozwolenia na budowę nie było wymagane. Jednocześnie art. 30 ust. 1 PrBud ograniczał udogodnienie wynikające z art. 29 ust. 1 i 2 PrBud, gdyż wprowadzał wymóg zgłaszania niektórych robót budowlanych (które były zwolnione z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę) organom administracji architektoniczno-budowlanej. Przejrzystość przepisów dodatkowo zaciemniały częste odesłania do innych przepisów PrBud wprowadzające wyjątki od wyjątków. Trzeba...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta