Polski eksport mogą napędzać produkty przyjazne dla środowiska
HANDEL | Najpierw pandemia, teraz brexit: polskie firmy muszą szukać sposobów na odbudowanie zagranicznej sprzedaży ADAM WOŹNIAK
Po 11 miesiącach 2020 r. (ostatnie dane GUS) polski eksport wart był 217,1 mld euro. To o 1,4 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadek jest znacznie mniejszy, niż można było się spodziewać w połowie 2020 r., gdy pandemia mocno hamowała międzynarodowy handel.
To dobry sygnał, bo w 2021 r. zagraniczna sprzedaż polskich firm może znowu wrócić na ścieżkę wzrostu. Jak dotąd rekordowym okazał się rok 2019, w którym wartość polskiego eksportu towarowego sięgnęła 238,1 mld euro.
Główny kierunek: Unia Europejska
Podstawowe kierunki sprzedaży w 2020 r. niewiele się zmieniły. Najważniejsze dla polskich eksporterów są kraje Unii Europejskiej. Od stycznia do końca listopada 2020 r. wysłaliśmy tam towary warte 160,5 mld euro, z tego 125,7 mld euro wyniósł eksport do krajów strefy euro.
Wśród najważniejszych odbiorców niepodzielnie dominują Niemcy, nasz główny partner gospodarczy. Wartość eksportu do tego kraju w okresie od stycznia do listopada ubiegłego roku wyniosła 62,4 mld euro, co daje 28,8-proc. udział w łącznej sprzedaży polskich towarów za granicą. Na kolejnych miejscach znalazły się Czechy (12,7 mld euro) i Wielka Brytania (12,4 mld euro).
Branżowym liderem naszego eksportu już dawno stała się motoryzacja. Jej produkty utrzymują się na pierwszym miejscu od dziesięciu lat. W ubiegłym roku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta