Usługi dla biznesu przed kolejnym eksportowym skokiem
CENTRA USŁUG I Pandemia może być dla branży jeszcze silniejszym impulsem do rozwoju niż kryzys finansowy ANITA BŁASZCZAK
Działające w Polsce centra nowoczesnych usług dla biznesu (BSS) w ubiegłym roku obsługiwały klientów łącznie w 38 językach obcych; najczęściej po angielsku, niemiecku i francusku, ale także po mandaryńsku, arabsku czy hebrajsku. Niemal co trzecie z nich świadczyło usługi w co najmniej dziesięciu językach, a ponad połowa dużych centrów działała na globalną skalę. Te dane z raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL), zrzeszającego większość inwestorów z tej branży, pokazują skalę jej umiędzynarodowienia.
Jest ona widoczna także w przychodach z eksportu. Na początku minionej dekady jego wartość wynosiła 5,5 mld dolarów, natomiast w 2019 r. była już ponadtrzykrotnie wyższa, sięgając 19,8 mld dolarów. W ubiegłym roku sektor nowoczesnych usług dla biznesu odpowiadał za 27,5 proc. wartości eksportu usług komercyjnych z Polski.
Odporność na kryzys
Jacek Levernes, honorowy prezes Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych, ocenia, że również ubiegły rok sektor BSS zakończył wzrostem zagranicznej sprzedaży. W rezultacie jego udział w eksporcie usług komercyjnych może się okazać jeszcze większy. Wskazują na to statystyki NBP dotyczące bilansu płatniczego po trzech kwartałach 2020 r. Cały eksport usług liczony w dolarach zmniejszył się w tym czasie o ponad 7,6 proc. w skali roku, ale usługi ICT i pozostałe usługi biznesowe zanotowały...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta