Współpraca franczyzodawcy z franczyzobiorcą
Kodeks dobrych praktyk dla rynku franczyzy określa podstawowe zasady współpracy w ramach sieci franczyzowej – od jej nawiązania do zakończenia. Do jego przestrzegania zobowiązane są te podmioty, które ten dokument przyjęły.
Z dostępnych publicznie informacji1 (dane z 2020 r.) wynika, że w Polsce działało 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Na rynku pojawiają się nowe koncepty biznesowe a zainteresowanie przystąpieniem do sieci franczyzowych jest coraz większe. Franczyzobiorcy są coraz bardziej świadomymi przedsiębiorcami, a celem franczyzodawców jest wsparcie ich w prowadzeniu działalności oraz stworzenie modelu franczyzy, który będzie przejrzysty oraz będzie uwzględniał interesy obu stron.
Podstawy współpracy
Głównym dokumentem regulującym współpracę franczyzodawcy z franczyzobiorcą jest umowa franczyzy. Standardem rynkowym jest również przekazanie franczyzobiorcom wytycznych lub manuali, w których franczyzodawca opisuje podstawowe zasady prowadzenia biznesu w ramach danej sieci.
Umowa franczyzy jest tzw. umową nienazwaną, co oznacza, że nie ma przepisów prawnych regulujących tę formę współpracy stron, tak jak w przypadku umowy pożyczki czy umowy zlecenia. Nie oznacza to jednak, że zasady współpracy franczyzodawcy i franczyzobiorcy nie podlegają żadnym regułom prawnym. Umowa franczyzy, tak jak każda inna nienazwana umowa, podlega ogólnym zasadom dotyczącym umów, a te są w prawie jasno określone. Kodeks cywilny reguluje m.in. kwestie dotyczące zawierania umów, odpowiedzialności za niewykonanie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta