TikTok znów na celowniku. To może być kolejny cios w Chiny
Po Huawei i firmach produkujących czipy amerykańskie, ale i europejskie władze zainteresowały się chińską aplikacją.
W ciągu zaledwie pięciu lat TikTok stał się kulturowym fenomenem i potęgą mediów społecznościowych. Korzysta z niego na świecie blisko miliard osób, a tylko w Stanach Zjednoczonych aplikację pobrano już ponad 200 mln razy (korzysta z niej ponad dwie trzecie nastolatków). Prawdziwego rozpędu dostał w czasie pandemii Covid-19, kiedy ludzie siedzieli w domach i mieli ograniczone możliwości kontaktów. Silna pozycja chińskiej firmy budzi obawy Waszyngtonu i władz krajów europejskich. Chodzi nie tylko o uzależnienie użytkowników od aplikacji, zwłaszcza dzieci, ale przede wszystkim obawy o dostęp Pekinu do danych milionów Amerykanów. Jest też jeszcze jeden czynnik – chińska firma, podobnie jak wcześniej Huawei, za bardzo urosła, stając się zagrożeniem dla zachodnich koncernów, jak choćby Facebook, który przeżywa obecnie poważne problemy.
Dziś TikTok króluje wśród platform mediów społecznościowych pod względem tego, ile czasu użytkownicy spędzają na jego aplikacji. Np. dorośli Amerykanie korzystają z niego średnio 49 minut dziennie w porównaniu z 30 minutami dziennie na Instagramie – wynika z danych Insider Intelligence.
Wszystko zaczęło się pięć lat temu, kiedy ByteDance, macierzysta firma TikToka z siedzibą w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta