Konsument oszczędza, chce promocji, ale pije i pali
– Inflacja jest największą zmorą wszystkich graczy na rynku handlowym, ale sytuacja kryzysowa nie jest oczywista – mówi Maciej Kroenke, partner w PwC.
Wraz z rosnącą inflacją spada siła nabywcza Polaków. Według badania GfK znaleźliśmy się na 29. miejscu na 42 państwa w Europie, gdy Czesi są na 22. Inflacja i strach są z nami od wybuchu wojny, czy widać już zmiany w strategiach zakupowych klientów?
Od lutego widzimy mocno pogarszające się nastroje konsumenckie, a konsumenci deklarują zmiany swoich zwyczajów. Widać zjawisko downtradingu, zamiany dotychczas kupowanych produktów na tańsze alternatywy. Produkty z górnej półki są zastępowane tymi ze średniej, te ze średniej – markami własnymi albo tańszymi odpowiednikami. Dla handlu jest kluczowe, że wiele z zakupów, zwłaszcza inwestycyjnych, zaczyna być odkładanych w czasie. Widać to w branży wykończenia domu, ale też w odzieży, elektronice. Zmienia się częstotliwość dokonywania zakupów, czego nie widzimy w branży spożywczej, gdzie zasadnicza zmiana dotyczy tego, co trafia do koszyka.
Jak...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta