Zamówienia publiczne: utajnić można nie tylko tajemnicę przedsiębiorstwa
Przepisy krajowe, które wymagają podania do publicznej wiadomości wszelkich informacji przekazanych przez oferentów, z wyjątkiem jedynie tajemnicy przedsiębiorstwa, są niezgodne z prawem UE – zdecydował Trybunał w Luksemburgu. Instytucja zamawiająca musi mieć bowiem możliwość nieujawniania niektórych informacji, nawet jeśli nie stanowią takiej tajemnicy.
Sprawa dotyczyła przetargu zorganizowanego przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Jeden z oferentów, który nie wygrał przetargu, złożył odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Domagał się nie tylko uchylenia decyzji rozstrzygającej przetarg i ponownego zbadania ofert, ale też ujawnienia pewnych informacji. KIO zwróciła się więc do TSUE z pytaniem o granicę poufności informacji przedstawionych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
Granice poufności
Trybunał na wstępie wskazał, że dyrektywa 2014/24 w sprawie zamówień publicznych nie zabrania państwom określać granic poufności „tajemnicy przedsiębiorstwa”. Przepisy w tej sprawie muszą jednak pozwalać zamawiającym w wyjątkowych sytuacjach na odmowę ujawnienia...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta