Uchwały organu samorządu w pewnych okolicznościach mogą być nieważne
Występuje różnica pomiędzy orzeczeniem o stwierdzeniu nieważności aktu organu województwa a orzeczeniem o niezgodności aktu organu województwa z prawem, w zakresie ich oddziaływania na byt prawny uchwały.
Uchwała organu samorządu województwa sprzeczna z prawem jest nieważna. O nieważności uchwały w całości lub w części orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia uchwały. Organ nadzoru, wszczynając postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały lub w toku tego postępowania, może wstrzymać jej wykonanie; regulacji tej nie stosuje się do uchwały o zaskarżeniu rozstrzygnięcia nadzorczego do sądu administracyjnego.
Rozstrzygnięcie nadzorcze powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o dopuszczalności wniesienia skargi do sądu administracyjnego (art. 82 ust. 1–4 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; DzU z 2022 r., poz. 2094 ze zm.; dalej: u.s.w.).
Nieistotne naruszenie
Natomiast z treści art. 82 ust. 5 u.s.w. wynika, że w przypadku nieistotnego naruszenia prawa organ nadzoru nie stwierdza nieważności uchwały, ograniczając się do wskazania, iż uchwałę wydano z naruszeniem prawa. Jest to przepis, który w połączeniu z normą wywiedzioną z art. 82 ust. 1 u.s.w. zawiera istotną wskazówkę interpretacyjną, jak w istocie trzeba oceniać, z punktu widzenia gradacji wad kontrolowanych uchwał, określone rozstrzygnięcie jednostki samorządu terytorialnego poddane weryfikacji organu nadzoru.
W orzecznictwie podkreśla się, że rozstrzygnięcie nadzorcze unieważniające konkretną uchwałę może zapaść wówczas,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta