Zakaz sprzedaży aut spalinowych szansą dla gotowych na innowacje
Zaostrzone wymogi dotyczące redukcji emisji CO2 mają zachęcać do wprowadzania na rynek unijny coraz większej liczby pojazdów o niskiej lub zerowej emisji.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z 30 czerwca 2021 roku (Europejskie prawo o klimacie) wprowadza nakaz redukcji emisji dwutlenku węgla o 55 proc. w stosunku do poziomu z 1990 roku – do 2030 roku. Jedną z konsekwencji przyjętych planów redukcji emisji CO2 będzie zakaz sprzedaży samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych, emitujących CO2, od roku 2035. Zgodnie z planowaną poprawką podobny los czeka pojazdy ciężarowe do roku 2040.
Zgodnie z europejskim prawem o klimacie mamy sześć i pół roku, aby zredukować emisję CO2 o połowę. Dla wielu krajów UE osiągnięcie zgodności z tym rozporządzeniem oznacza zmniejszenie emisji CO2 do poziomu sprzed około 50–60 lat. Co będzie oznaczała dla nas redukcja emisji o 55 proc. w tak krótkim terminie? Prawdopodobnie zmiany w energetyce, budownictwie i innych dziedzinach przemysłu. Zgodnie z treścią przepisów unijnych oczekuje się, że wszystkie sektory przyczynią się do osiągnięcia redukcji emisji, w tym sektor transportu drogowego. Sektor transportu jest jedynym sektorem, w którym od roku 1990 nadal rośnie emisja CO2.
Redukcje w transporcie
Redukcje emisji w sektorze transportowym zostały uregulowane przez dwa rozporządzenia UE z roku 2019. Rozporządzenie (UE) 2019/1242 wprowadza normy dla tzw. pojazdów ciężkich, tj. pojazdów ciężarowych i ciągników (potocznie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta