Elektryczne ciężarówki będą bardziej opłacalne od diesli
W Polsce w 2022 r. zarejestrowano zaledwie sześć elektrycznych samochodów ciężarowych. Na razie to pojazdy raczej testujące możliwości elektrycznego transportu przed wprowadzeniem ich do regularnych kursów.
Bez podjęcia pilnych działań nastawionych na elektryfikację flot polskie firmy w ciężarowym transporcie drogowym nie zdołają zachować przewagi konkurencyjnej na unijnym rynku przewozów – ostrzegają eksperci. Zwłaszcza że władze UE dążą do przyspieszenia budowy sieci ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych. – O dekarbonizacji transportu powinniśmy myśleć w kategoriach utrzymania pozycji europejskiego lidera – uważa Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE).
W mieście taniej
Ocenia się, że ciężkie pojazdy elektryczne staną się w nieodległej perspektywie tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. Są coraz bardziej dostępne i mogą zastąpić spalinowe na większości tras. BloombergNEF zakłada spadek całkowitych kosztów posiadania elektrycznych ciężarówek o dopuszczalnej masie powyżej 15 ton nawet o 57 proc. do 2030 r. Uwzględniany w analizie całkowity koszt posiadania (TCO) obejmuje wkład finansowy w zakup pojazdu i eksploatację, w tym koszty paliwa i wymiany opon.
Efektywność pojazdów elektrycznych jest większa, szczególnie w czasie przerywanej jazdy. Dotyczy to głównie dostaw realizowanych w miastach, charakteryzujących się częstym zatrzymywaniem i ruszaniem. O ile znacząco podnosi to poziom spalania w autach konwencjonalnych, o tyle w mniejszym stopniu zwiększa zużycie energii pojazdów elektrycznych....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta