Jak przetwarzać dane osobowe dla celów marketingu bezpośredniego?
Sprzeciw wobec przetwarzania danych dla celów marketingu bezpośredniego nie musi mieć żadnej szczególnej formy. Wystarczy, że w trakcie rozmowy telefonicznej albo w odpowiedzi na otrzymaną wiadomość e-mail osoba, której dane dotyczą w sposób wyraźny wskaże, że nie życzy sobie przetwarzania swoich danych.
Marketing bezpośredni stanowi bardzo istotny sposób pozyskiwania klienta, wykorzystywany przez wielu przedsiębiorców. Konsumentom kojarzy się niejednokrotnie z dokuczliwymi telefonami, ale przecież nie tylko do nich się on ogranicza. Działania takie prowadzone są także za pośrednictwem wiadomości e-mail czy newsletterów. Przedsiębiorcy często balansują na granicy poszanowania prywatności osób, do których kierują swój przekaz a chęcią zapewnienia skuteczności swoim działaniom marketingowym. Pomimo wprowadzenia RODO oraz innych przepisów regulujących zasady związane ze stosowaniem marketingu bezpośredniego, potencjalni klienci wcale nie czują się należycie chronieni, a obowiązujące przepisy w dalszym ciągu wzbudzają wątpliwości wśród przedsiębiorców.
Wyznacznikiem są przepisy
W Polsce funkcjonuje system opt-in, co oznacza, że na kontakt marketingowy przedsiębiorca powinien uzyskać zgodę. Dopiero po jej uzyskaniu może skierować komunikaty marketingowe do klienta. Konieczność uzyskania takiej zgody nie wynika jednak z RODO, ale z innych aktów prawnych, które obowiązują w Polsce.
Pierwszym, o jakim należy wspomnieć, jest art. 10 ust. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Mówi on jasno, że „Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta