Kawy kupujemy coraz więcej, chociaż drożeje
Ceny w kawiarniach czy w sklepach wzrosły nawet ok. 20 proc., ale Polacy rozsmakowali się w coraz lepszej kawie. Pitej na mieście, jak i domu, co widać także po zainteresowaniu ekspresami.
Rynek kawy w Polsce to ok. 7 mld zł, co przypada zarówno na gastronomię, jak i tę pitą w domu. Zdecydowanie widać, że wiedza konsumentów na temat tego produktu rośnie, ponieważ sięgamy po coraz lepsze kawy, mimo iż są one sporo droższe od tych dostępnych choćby w dyskontach.
W Polsce działa już 300 kawiarni specialty, oferujących kawę paloną na miejscu lub z lokalnych palarni. Takich miejsc jest prawie dwa razy więcej niż sześć lat temu, a zdecydowana większość z nich otworzyła się po 2021 r. – mówi Krzysztof Rzyman, właściciel dwóch kawiarni STOR i współzałożyciel palarni ROST. Jest on także współautorem ogólnopolskiego przewodnika po tego typu kawiarniach.
Nowe kawiarnie
W tym sektorze zdecydowanie widać ruch: liczba kawiarni ogółem to ok. 10 tys. Te z ofertą premium to ok. 2 proc., przy globalnej średniej 3 proc. Jednak nawet sieciówki proponują już także różne mieszanki kaw poza tymi standardowymi. – Wiele trendów rozpoczęło się w takich kawiarniach, poczynając od ofert roślinnych zamienników mleka, popularności choćby matchy czy także oferty posiłków, często także powstających z wypiekanego na miejscu pieczywa – dodaje Agnieszka Bukowska, współautorka przewodnika.
Trendy nasilają się, mimo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta