Szansa transformacji ukraińskiej infrastruktury transportowej
Czy integracja Ukrainy z sieciami logistycznymi Unii Europejskiej pomoże w przekształceniu jej w kluczowy węzeł transportowy w Europie? – zastanawia sie ukraiński badacz.
DrLwów był centrum handlu między Europą Zachodnią, Cesarstwem Bizantyjskim i Bliskim Wschodem. W XVI wieku obsługiwał około 25 proc. polskiego handlu międzynarodowego. Do 1900 r. stał się głównym węzłem kolejowym łączącym Wiedeń i Kraków z Kijowem i Odessą. A to podkreśla jego potencjał do odrodzenia się jako znaczącego węzła logistycznego w Unii Europejskiej.
Integracja z systemem Unii i skutki inwazji
Ukraińskie koleje obsługują 18 portów morskich w basenach Morza Czarnego i Morza Azowskiego. I wymagają pilnej modernizacji ze względu na przestarzały sprzęt. Indykatywny Plan Inwestycyjny Komisji Europejskiej przewiduje modernizację do 2030 r. ukraińskiej infrastruktury transportowej o wartości 4,45 mld euro.
Strategie logistyczne zmieniła pełnoskalowa inwazja Rosji. W odpowiedzi UE ustanowiła szlaki solidarności, kierując towary przez unijne sieci kolejowe i drogowe, rekompensując zablokowane porty Morza Czarnego.
Od maja 2022 r. szlaki solidarności umożliwiły...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta