Nauka potrzebuje promocji i współpracy z biznesem
Lepsza współpraca między sektorami nauki i biznesu oraz skuteczne wdrażanie wyników badań wymaga zmian, w tym popularyzacji osiągnięć polskich naukowców.
O wyzwaniach, a także o znaczeniu nauki dla biznesu i otoczenia społeczno-gospodarczego rozmawiali uczestnicy debaty „Dokąd zmierzasz, nauko?”.
Prof. Henryk Skarżyński, dyrektor Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu, zwracał uwagę na potrzebę budowania zaufania do nauki, do którego niezbędna jest wiedza o jej dokonaniach. Tymczasem w Polsce mamy z tym duże problemy. – Polacy nie znają naszych osiągnięć naukowych, co wpływa na zaufanie do nauki i naukowców – podkreślał.
Wspominał prowadzone w 2018 r. prace nad monografią polskich dokonań naukowych; po szczegółowych analizach spośród 1500 propozycji wybrano 34 najlepsze osiągnięcia z różnych obszarów nauki. Jednak niewiele osób je zna.
Obok zbyt małej wiedzy o osiągnięciach naukowców wyzwaniem jest też niski poziom innowacyjności gospodarki. Jak przypominał Leszek Stypułkowski, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), pod tym względem jesteśmy na 25. miejscu w Europie. Co prawda powodem do dumy może być dla nas tegoroczny raport Banku Światowego, który wymienia Polskę (obok Korei Płd. i Chile) jako jeden z krajów,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta