Jak zapewnić odpowiednie reagowanie na zgłoszenia sygnalistów?
Zapewnienie odpowiedniego reagowania na zgłoszenia sygnalistów wymaga opracowania i wdrożenia skutecznych, dostosowanych do specyfiki danej organizacji, procedur zgłaszania oraz postępowania z informacjami o naruszeniach.
Proces ten powinien obejmować kilka elementów.
∑ Po pierwsze, kanały zgłoszeń
Firmy powinny utworzyć i udostępnić pracownikom i współpracownikom różnorodne kanały zgłaszania naruszeń, w tym pisemne, jak i ustne (skrzynki mailowe, numery telefonów, linie zaufania, systemy online, odpowiednie miejsca na terenie organizacji, ale także zgłaszanie podczas bezpośredniego spotkania z osobą wyznaczoną do odbioru zgłoszeń). Kanały te powinny być dostępne zarówno wewnętrznie (dla pracowników, zleceniobiorców, usługobiorców), jak i zewnętrznie (np. dla klientów czy kontrahentów).
∑ Po drugie, poufność zgłoszenia
Trzeba zagwarantować poufność zgłoszenia oraz danych osobowych zgłaszającego, co pozwoli zminimalizować ryzyko działań odwetowych. Procedury dotyczące zgłaszania naruszeń powinny przewidywać poufność zgłoszenia i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta