Hempel Oskara Zięty, czyli o sztuce w budownictwie
Rzeźby dekorują przestrzenie kontaktów międzyludzkich. Poza strefą publiczną często są jedynie okazami galeryjnymi. W przestrzeni publicznej przede wszystkim stawiają pytania. Oskar Zięta nową rzeźbą „Hempel” zaprasza do kolejnej dyskusji.
Fundamentem działań Oskara Zięty jest fascynacja materiałem. Jego pierwszy zachwyt metalem pojawił się, gdy jako kilkuletni chłopiec obserwował obróbkę w pracowni kowalskiej dziadka. Ziętę najbardziej pasjonowała transformacja – zmiana formy, nadanie innego znaczenia czemuś, co wcześniej zdawało się być bezkształtnym, brzydkim elementem. Na tej nieustannej przemianie artysta dziś opiera swoje działania.
Rzeźbione powietrzem
Dłutem Zięty jest powietrze. Rzeźbi technologią, procesem, deformacją. Stabilizuje cienkie metalowe membrany do trójwymiarowych form. A korzystając z definicji rzeźby publicznej, stara się pod pretekstem sztuki transformować miejsca jej przeznaczenia. W przestrzeni publicznej Zięta kojarzony jest głównie z realizacji pawilonu miejskiego Nawa we Wrocławiu. W 2016 roku, niejako pod pretekstem sztuki, artysta zainicjował metamorfozę zapomnianej wówczas Wyspy Daliowej, która dziś jest nowym punktem na turystycznej mapie miasta.
Jako architekt-urbanista Zięta potrafi patrzeć na rzeźbę skalą miejską. Obrazują to zarówno formaty, jak i lokalizacje jego obiektów. Poza lokalną sceną artysta gości w Londynie, Singapurze czy Dubaju. Wrocław dobrze zna Ziętę z „Nawy”, mniej z „Koniczyny”, Warszawa lepiej z „WIR-u”, mniej z „Firefly”, czyli „Świetlików”, które w 2017 roku były pierwszą realizacją rzeźbiarską Oskara Zięty dedykowaną...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta