Kolej Dużych Prędkości drogą Polski do kolejowej ekstraklasy
Obok KDP będzie tańsza oferta. Między Łodzią a Warszawą będzie kursował AeroExpress, w szczycie co 15 minut. Ma to być podstawowy środek transportu między Warszawą, Łodzią i CPK – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.
Rząd przyjął nowy program budowy CPK. Jakie zasadnicze zmiany zostały wprowadzone do tego, co było wcześniej?
Przede wszystkim doszło do urealnienia programu – zarówno jego harmonogramu, jak i zaplanowanego budżetu. Wcześniej byliśmy świadkami festiwalu życzeń, gdzie choćby kwestie finansowania określono bardzo ogólnie. Była mowa o miliardach pozyskanych z funduszy Unii Europejskiej, podczas gdy stosunki z Unią w tamtym czasie, mówiąc oględnie, nie były najlepsze. Budżet musiał zostać dostosowany do realiów, a plany trzeba było zmodyfikować. Zakładano, że CPK będzie oknem na Daleki Wschód, ale wybuch wojny w Ukrainie i zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Rosją sprawiły, że atrakcyjność tego typu połączeń spadła. Nierealne plany zakładały budowę wielkiego dworca kolejowego, przez który przejeżdżać miało nawet 1100 pociągów w ciągu doby.
Te założenia trzeba było sprowadzić na ziemię. Modele ruchu, na których opieramy nasze zrewidowane założenia inwestycyjne, są bardzo dokładne i pozwalają nam bardzo precyzyjnie przewidzieć wielkość przepływu podróżnych z danych rejonów i między poszczególnymi miastami. Przeprowadzone przez nas analizy i prognozy nie uzasadniają aż tak wielkiej intensywności ruchu pociągów. Dla porównania, największe dworce...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta