Zasady rozliczania dotacji na bakier z prawem
W związku ze zmianami w sposobie obliczania dotacji w większości gmin pojawiły się nowe uchwały w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla placówek oświatowych. Niestety z część nich zawiera niezgodne z prawem zapisy.
Rok 2025 przyniósł znaczące zmiany w finansowaniu placówek oświatowych w Polsce. Nim nowe przepisy okrzepną, są często błędnie interpretowane przez organy wykonawcze gmin. Organy uchwałodawcze, opierając się na stanowisku wójta, burmistrza czy prezydenta, uchwalają niezgodne z prawem uchwały. Będą one zapewne uchylane m.in. przez regionalne izby obrachunkowe.
Nowe przepisy dotyczą zarówno sposobu naliczania i przyznawania środków, jak i zasad ich rozliczania. Wprowadzono nowy model oparty na „kwocie potrzeb oświatowych”, który zastępuje dotychczasową subwencję ogólną. Ponadto pojawiły się zmiany w finansowaniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.) organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania. Decyduje między innymi o zakresie danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, terminie przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, uczniów objętych branżowym szkoleniem zawodowym lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych oraz terminie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)