Przedsiębiorca odpowie za nierzetelną opinię w internecie
Manipulowanie opiniami lub posługiwanie się fałszywymi recenzjami przez przedsiębiorcę może skutkować odpowiedzialnością cywilną, administracyjną, a w skrajnych przypadkach – nawet karną.
W czasach dynamicznego rozwoju marketingu oraz mediów społecznościowych wystawiane w internecie opinie produktów oraz usług przez konsumentów w istotny sposób wpływają na decyzje o zakupie produktu lub usługi. Coraz więcej przedsiębiorców wykorzystuje recenzje użytkowników jako narzędzie marketingowe, zdając sobie sprawę z ich ogromnego wpływu na postrzeganie marki i produktów. Niestety, nie wszystkie opinie są autentyczne – część z nich jest tworzona lub manipulowana przez przedsiębiorców w nieuczciwym celu osiągnięcia korzyści finansowych. Działania przedsiębiorców naruszające takie praktyki mogą jednak prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych, zarówno na podstawie prawa cywilnego, jak i karnego, a także w kontekście ochrony interesów konsumentów.
1. Jaką opinię uznaje się za nierzetelną?
Nierzetelne opinie stanowią oceny, która nie odzwierciedla faktycznego stanowiska konsumenta. Mogą to być opinie całkowicie nieprawdziwe – sporządzone przez konsumenta, który nie zakupił produktu od danego przedsiębiorcy, bądź za taką opinią może stać sam przedsiębiorca. Za nierzetelną opinię uznaje się również opinię zmanipulowaną – przedsiębiorca ukrywa negatywne oceny i posługuje się jedynie tymi, które ukazują jego produkt lub usługę w pozytywnym świetle. Kolejnym przykładem nierzetelnej opinii jest...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)